Anpassad sökning

fredag 28 maj 2010

Tron på sig själv är det sista som överger en!

”Från och med idag önskar jag att erhålla om tjänstledighet från den 1 september 2008. Om detta inte kan godkännas önskar jag säga upp mig med omedelbar verkan, med uppsägningsdag den 28 mars 2008.

Anledningen till denna önskan är att efter en lång tids kämpande att lyfta grundläggande frågor i verksamheten, har jag nu kommit till en den punkt där jag känner att jag inte kan fortsätta att arbeta på en arbetsplats där de grundläggande principerna om patienternas säkerhet åsidosätts. Detta strider både mot min personliga uppfattning hur patientvård skall bedrivas och mot det ansvar jag tagit på mig som legitimerad röntgensjuksköterska!”


Efter en längre tid hade detta beslut vuxit fram, ett beslut som grunda sig på insikten att man själv inte kan förändra det som fel trotts att det är väsentligt och dokumenterat! Insikten gav mig förståelsen att jag inte ville vara en del av ett system som innebar en arbetssituation som ledde till att jag behövde arbetade mot min övertygelse och kunskap!

Tjänstledigheten beviljades men då inget gjorts åt situationen sade jag upp mig - som svar på min uppsägning svarade min dåvarande chef mig med följande ord ”Jag önskar dig lycka till med ditt arbete i det egna företaget. Jag skickar dig de papper du önskade med posten. Lycka till själv med - vad jag förmodar - Din spännande framtid!”.

Problemet på arbetsplatser påverkar trivsel och arbetsinsats som kan medföra omplaceringar, sjukskrivningar och uppsägningar. Då månader och år går påverkas oftast den enskildes familjeliv med en reducerad livskvalitet och lidande för de berörda. Några får sina liv förstörda av nederlagskänsla, bitterhet och agg! Men mitt i denna negativa spiral finns det även frön som växer, frö som leder till att man inser sitt personliga värde och till slut står man med öppna ögon inför ett livsavgörande val - antingen att acceptera arbetssituationen som uppkommit eller göra något åt sin personliga situation?!

Min dåvarande chef hade rätt, min framtid har blivit spännande! Nu några år efter så har jag tagit lärdom av historien och utvecklat detta till ett företagande som gör att jag idag får leva ut min dröm! Då jag idag ser tillbaka på min dåvarande arbetssituation så infinner sig en vis tacksamhet för min dåvarande chef - hade det inte varit för henne hade jag kanske inte insett mitt värde och tagit saken i egna händer!

"The world is a book and who stays at home reads only one page"



Stolt röntgensjuksköterska


Månadens bild:
Bilden är tagen i Halmstad, Halland

1 kommentar:

Nutta sa...

Tron på dig själv överger dig aldrig, därför du lyckats så bra och för att du är din egen chef :)

Ditt spännande äventyr kan skrivas som ett nytt kapitel i kampen om att kämpa mot det förutsägabara som förblir oförändrat i minst 10 år till...

Å tänk hur låååångt du har kommit då...!!! Waay up 4 u my love! Puss