Anpassad sökning

onsdag 28 april 2010

Vad är konst?

Jag målar ibland med olja ibland akvarell när jag har tid över, det händer inte allt för ofta men för mig är det avslappnande. När jag målar behöver jag inte vara strukturerad och planlagd som i arbetslivet, i min konst får fantasin flöda, färgerna glittra likt ett dansgolv på 70-talet, penseln gå vilken väg den önskar utan att det blir fel eller ifrågasatt. Men jag har ett problem, jag kan inte lägga ner penseln när jag väl börjat och då menar jag inte att jag målar många tavlor. När jag väl kommit till en punkt då jag är nöjd över resultatet på duken så måste jag alltid lägga till ett sista penseldraget vilket självklart leder till ytterligare penseldrag och till sist är mitt mästerverk borta, förevigt begravt i ett tjockt lager färg, ett kaotiskt klotter som liknar min paljett.

I mitt strukturerade och planlagda arbetsliv har alla har sin plats och funktion, här är alla en del av en målning. Men likt mitt målande kan arbetsplatsen vare ett penseldrag ifrån ett mästerverk eller kaotiskt klotter. Detta är vad som är skillnaden mellan en fungerande och icke fungerande arbetsplats, vettet att veta när man ska lägga ner sin pensel och börja på en ny tavla. Lärdomen är att betrakta det som gjorts och ta med erfarenheten som givits för att sedan ta fram en ny duk och börja på något nytt. Att fastna är inget som gynnar varken i arbetslivet eller i konsten.

Dock ska man tänka på att allt har sin tid och inget är för sent, så även ur det kaotiska klottret, en tavla med tjocka lager färg, ett penseldrag för mycket kan detta ibland utmynna i ett mästerverk, något som inget tidigare sätt! Hade jag varit känd hade jag nog kunnat tjäna tillbaka pengarna för all den färg som tynger tavlans vikt, men jag är ingen känd konstnär, än, så jag får köpa mer färg till nästa gång då jag får tid över för att ta fram min spaljé och färgrika paljett.


Stolt röntgensjuksköterska


Månadens bild:
Bilden är tagen i Örebro, Närke

Inga kommentarer: